Att skriva läsvänligt på nätet

De flesta som hör av sig till mig vill ha hjälp med att skriva om sina texter på sin hemsida, eller få helt nya texter som de kan fylla hemsidan med. Det kan handla om produkt- och företagsbeskrivningar eller skildringar av upplevelser/resor/liknande. Ja, egentligen kan det handla om vad som helst. Allra helst vill kunder också ha jättelånga texter, för de tycker till exempel att det ser seriöst och proffsigt ut, att långa texter gör hemsidan sökmotoroptimerad. Det är fel.

Det ser inte seriöst och proffsigt ut, utan det ser bara ut som om man har försökt att klämma in så mycket som möjligt för att få så många besökare som möjligt. Och det är varken seriöst eller proffsigt. Dessutom så fungerar det inte ens.

Koncis och relevant

När man skriver texter som ska publiceras på nätet är det viktigt att de är koncisa och relevanta, att de inte innehåller mer än vad som behövs. Om man vill att de ska bli lästa, förstås. Du har nämligen bara ett par sekunder, kanske en halv minut, på dig att fånga läsaren från det att de klickat in sig på din hemsida.

Mottagar- och ändamålsanpassa din webbtext

När du skriver en text för webben, börja med att tänka på vem du skriver till. Mottagaranpassa. Vem är din läsare? Vad vill din läsare veta, vad behöver du skriva? Skriv inte mer än så. Det är också viktigt att ändamålsanpassa din text. Vad är syftet med texten? Vad vill du att läsaren ska göra, känna och veta efter att ha läst din text?

Tänk på strukturen – överskådlig och lättnavigerad

Sedan är givetvis strukturen väldigt viktig i en webbtext. Strukturen är egentligen viktig för alla texter men för en webbtext kan den vara direkt avgörande. Om du skriver en väldigt lång text utan några rubriker och stycken kan jag garantera att du förlorar en väldigt stor del av dina läsare. Tänk efter själv, skulle du ha tid och lust att stanna kvar på en sida med en lång klumptext för att leta efter den specifika info du är ute efter? Det skulle innebära att du blir tvungen att läsa allt det där andra, onödiga som du inte ens behöver. Nej, du skulle klickat dig vidare till en text med tydlig överrubrik, informativa mellanrubriker och stycken som gör texten överskådlig.

Tydliga länkar

I webbtexter använder man sig också av länkar av olika slag. Var tydlig med länkarna och vägled läsaren genom din hemsida. Skriver du ”Kontakta oss”, glöm då inte att länka till sidan med kontaktuppgifter. Skriver du om en viss produkt, länka till produkten. Skapa ett nätverk av tydliga och relevanta länkningar.

Textens ton och det viktigaste först

När du författar en text som ska publiceras på webben bör du också tänka på textens ton. Var, snälla kära du, inte högtravande och formell i ditt skrivande. Skriv istället ledigt och personligt för att väcka din läsares intresse. Skriv korta och kärnfulla meningar som läsaren slipper gå vilse i. Och skriv för guds skull det viktigaste först. Glöm inte det.